Plaatser in de goede doelen groep

Goedendag,

Welkom op deze pagina. Hoogstwaarschijnlijk ben je hier terecht gekomen doordat je interesse hebt getoond om plaatser te worden op de goede doelen groep of heb je geklikt op de link: plaatser worden.

De goede doelen groep is te vinden op facebook via de link: https://www.facebook.com/groups/ondersteuninggoededoelen

De stichtingen op de goede doelen groep

Vroeg jij je al af waarom we op de goede doelen groep als Stichting STILA en Stichting Samen gaan we het doen het meest voorbij komen en ook het actiefst zijn? Er zijn toch ook andere stichtingen aangesloten?

De goede doelen groep is ooit begonnen als groep om alle stichtingen te verbinden. 1 grote groep met ophaalpunten, artikelen en leden. Samen staan we sterk principe. Iedere stichting kon (en kan nog steeds) zich hier aansluiten. Velen hebben een poging gewaagd in het verleden maar kwamen niet verder doordat ze ook nog een eigen groep te beheren hadden en/of geen samenwerking zochten/wilden of het niet gewend waren niet zelf aan de touwtjes te kunnen trekken. Hierdoor zijn er op dit moment nog maar een aantal stichtingen actief op de groep en het beheer dat uiteindelijk is overgebleven (na het vertrek van een aantal stichtingen) zijn de vrijwilligers van Stichting STILA. Deze werken dus nu veelal voor zowel de goede doelen groep als voor STILA.

We beogen nog steeds een samenwerking met anderen. We hadden met alle liefde de stichtingen in Almere en Lelystad samengebracht maar in plaats van saamhorigheid bracht onze visie verdeeldheid. Iets dat de stichter van de goede doelen groep niet had voorzien. Hoe mooi was het geweest als alle stichtingen hun ophaalpunten en leden gingen delen zodat iedere stichting een eerlijk bereik had en er veel mooie goede doelen samen werden volbracht. Het plaatje was net iets te mooi om waar te zijn maar wij houden de moed erin dat dit mogelijk is en met jullie hulp en teamverbintenis gaan we nog vele mooie ontwikkelingen op de groep zien. Daar zijn wij van overtuigd!

De ophaalpunten zijn sinds kort ophaalpunten van de ondersteuning goede doelen groep geworden. Dit zijn dus vrijwilligers van alle aangesloten goede doelen en kan dus ieder aangesloten goed doel gebruik maken van deze ophaalpunten, hierdoor zijn we gegroeid naar +20 ophaalpunten. Andere stichtingen kunnen hierop meeliften mits ze bijdragen aan de groep.

Dit verklaart voor jullie waarom we veel spreken over het goede doel van STILA. Niet omdat we dat willen (dat willen we wel maar niet specifiek daarom) maar omdat we momenteel geen andere actieve stichtingen hebben als het aankomt op artikelen, ophaalpunten en plaatsers (buiten PUP en Stichting Samen gaan we het doen om die je af en toe ziet langskomen). Stichting STILA is degene die de leden het meest betrekt bij hun goede doel. Belangrijk als je je leden wilt binden. STILA merkt ook dat hierdoor vrije donaties worden gegeven.

Soorten plaatsers

We hebben op de goede doelen groep 3 soorten plaatsers:

• Vrijwilligers < Deze leden plaatsen items die gedoneerd zijn aan de stichting. De opbrengst gaat 100% naar het potje van het goede doel (50% de stichting / 50% de goede doelen groep). In een aantal gevallen plaatsen de leden hun eigen spulletjes tegen 100% voor de goede doelen groep. Deze vrijwilligers zetten zich voor 100% in voor het goede doel. Onze dank is groot daarvoor. Hopelijk veranderd dit ook niet door de komst van de 50/50 plaatsers.
  • 50/50 plaatsers < Deze leden plaatsen hun eigen spulletjes of spulletjes die zij zelf vanuit anderen hebben ontvangen. De opbrengst gaat 50% naar het potje van de ondersteuning goede doelen groep. De andere helft kunnen ze uitgeven hoe ze dit willen. We kunnen niet in hun portefeuille kijken en zijn allang blij dat ze bijdragen.
  • Moksi meti’s. De vrijwilliger die 50/50 plaatst. Een prachtige combi wat mogelijkheden geeft. Als je ophaalpunt wordt dan ben je een vrijwilliger en als je dan 50/50 plaatst, dan ben jij de moksi meti.

Even een ander woord

Er wordt ons weleens gevraagd waarom we laten opbieden. Waarom niet voor kleine prijzen gunnen? Waarom we niet meer gaan verloten dan we al doen om de mensen te helpen die het moeilijk hebben? < Want dat is toch wat stichtingen doen?

Ons streven is om mensen in de basis vooruit te helpen. We kunnen ze vandaag eten geven maar morgen hebben ze weer honger. Dit is niet de strijd die we willen aangaan. Wij gaan het anders doen: in de basis vooruit helpen waardoor ze zich uiteindelijk zelf kunnen bedruipen. Uiteindelijk geldt nog steeds:

• We helpen onze goede doelen met een leuk potje.
  • We helpen de mensen aan leuke spullen die ze dicht in de buurt kunnen ophalen en vergeet niet het goede gevoel dat ze eraan overhouden dat ze met hun aankoop ook een goed doel helpen.
  • Met de komst van de 50/50 plaatsers helpen we ook deze plaatsers aan een leuk potje waar ze normaliter niet wisten waar ze met hun spullen terecht konden.
  • Daarnaast helpen we ook nog eens recyclen.

Zeg eerlijk, leuker kunnen we het niet maken! Win – Win voor 3 partijen en misschien nog wel meer partijen waar we ons niet bewust van zijn bij het schrijven van dit document.

Er is 1 donderwolk waar we het wel over moeten hebben:

De lokale stichtingen aangesloten bij de goede doelen groep hebben geen subsidie die veel stichtingen in Almere en Lelystad wel hebben. Zonder goede verkooptechnieken kunnen we onze goede doelen niet halen.

De inkomsten uit deze groep (vanuit de vrijwilligers) komt 100% ten goede aan het goede doel nl 50% Stila/50% ondersteuning goede doelen. 100% van onze inkomsten gaat dan weer naar ons goede doel: het bouwen van huisjes. Onze vrijwilligers helpen met hun hart, ze hebben geen vergoedingen op geen enkel vlak. Die vergoedingen willen zij ook niet omdat zij beseffen dat op dit moment  iedere euro nodig is om dit project voor elkaar te krijgen.

Onze vrijwilligers moeten om deze reden dan ook alles eruit halen wat erin zit. Met het oog hierop wordt er in dit document gesproken over verkooptechnieken welke wij het liefst niet zouden willen uitoefenen maar zonder deze technieken waren we niet verder gekomen dan een idee op papier en een boodschappentas voor een lid.

Vandaag helpen de leden van de goede doelen groep mee aan een basis, morgen worden ze aan die basis geholpen als ze in de problemen geraken.

We hebben veel liefde voor onze leden ondanks dat een geldfactor kan klinken als geldbelust. Dat zijn we zeker niet maar wel geldbewust. Nogmaals zonder inkomsten kunnen we onze goede doelen niet waarmaken. Het komt erop neer dat we bewust zijn van het menselijk gedrag. Het is en blijft een win – win situatie omdat we ze ondanks deze techniek toch leuke spullen verkopen voor weinig welke ze ook nog in de buurt kunnen ophalen.

Hou in je achterhoofd dat die leden die echt niets hebben, zich waarschijnlijk al bij ons gemeld hebben in privé chat en/of via via aangereikt hebben gekregen als zorgen puntje. We zien ook zaken die anderen niet zien. Op de achtergrond helpen we heel veel mensen die echt niets hebben in de vorm van gratis spullen en hulp. Maak je dus ajb geen zorgen dat je met ons overbied systeem mensen tekort doet want dat doe je zeer zeker niet!

Waar moet ik als plaatser rekening mee houden?

Plaatser worden gaat niet zonder hotten of stoten. We hebben al veel meegemaakt dat iemand het probeert maar zijn motivatie verliest. Dit heeft in veel gevallen te maken met het niet zo snel verkopen als anderen. Dit heeft natuurlijk weer een basis:

• De foto’s ogen rommelig
  • De lichtval is niet goed
  • De angle (focuspunt) van de foto is niet goed
  • De aangeboden spullen staan niet duidelijk op de foto
  • De achtergrond is overheersend
  • Het aanbod is niet wat ze zoeken
  • En nog veel meer redenen…

Het is echt geen persoonlijke kwestie. Laat jij je niet uit het veld slaan. Onze leden hebben geen voorkeur. Ze zien items die ze leuk vinden en daar bieden ze op. Geef niet op… al doende leer je. We geven je ook tips. Niet om je lastig te vallen maar om te zorgen dat je meer en beter verkoopt. We zijn allemaal een betere plaatser geworden. Ook wij liepen tegen hordes aan maar die overwin jij door door te zetten, door af te kijken, door te leren… Leer van de fouten van anderen en wordt een betere leermeester dan wij waren!

Zoveel informatie?

Vooral als je niet bekend bent met het concept plaatser kan er veel op je af komen. We zijn altijd bereid om je te helpen.

Je zult als potentiële plaatser veel vragen hebben en tegen veel zaken aanlopen. Om die reden is dit document in het leven geroepen. Deze maakt je wegwijs door veel componenten waar je tegenaan zult lopen. We proberen in dit document het één en ander uiteen te zetten waardoor iedereen zijn werk op de goede doelen groep aangenaam en leuk blijft, ook voor jou, maar ook voor ons en onze leden 🙂

Er zijn een paar factoren waar rekening mee gehouden moet worden:

• Iedere plaatser moet de kans krijgen zijn/haar spullen te plaatsen en ook gezien te worden.
  • De leden moeten niet overweldigd worden door het aanbod.
  • De andere vrijwilligers moeten er niet heel veel werk door krijgen.

Om deze reden hebben we een aantal tips opgesteld voor de plaatsers. Deze moeten het ons allemaal makkelijker en leuker maken. Zie dit niet alleen als tips maar ook als voorwaarden. We kunnen niet anders dan dat te stellen als we het gezellig willen houden in het plaatsersteam.

De meeste zaken gelden voor alle plaatsers. Bepaalde zaken hebben alleen betrekking op 50/50 plaatsers. Dit laatste wordt duidelijk aangegeven.

Tips (voorwaarden)

We hebben een aantal zaken die belangrijk zijn om structuur te houden en de groep schoon te houden. Het lijkt veel maar dat is het niet en het went echt heel snel. Als iedereen zich eraan houdt, gaan wij nog een hele lange tijd een leuke samenwerking tegemoet.

Het belangrijkste: Wees er zeker van dat je het onze vrijwilligers zo gemakkelijk mogelijk maakt want onze vrijwilligers hebben al mega veel werk. Lees onderstaande tips die je ook deels moet beschouwen als voorwaarden goed door. Je zal als plaatser deze link altijd toegereikt krijgen door Monique Onvlee, één van de bestuurders van STILA maar ook vrijwilliger van de goede doelen groep (onder andere op ICT gebied).

Waar moeten de advertenties aan voldoen?

• Maak nette foto’s met rustige achtergronden.
      • Knip de foto’s bij als er teveel ruimte omheen zit.
      • Wees er zeker van dat de foto niet op zijn kop staat.
      • Geef een goede omschrijving bij het artikel.
      • Vermeld altijd dat het om 50/50 gaat als je tegen deze regel plaatst. Dit is voor transparantie naar onze leden die het goede doel willen helpen en daarmee ook op de hoogte moeten zijn als niet alles naar het goede doel gaat. Dit geldt uiteraard niet voor onze plaatsers die echt als vrijwilligers voor ons werken. Die plaatsen 100% voor het goede doel en hoeven dus niets te melden hierover. Plaatsers voor stichtingen plaatsen met 50% hun goede doel/50% goede doelen groep. Het is geen verplichting dit erbij te zetten. Het gaat nl 100% naar het goede doel.
      • Deel jou advertentie in een categorie in. Bij facebook heet dit een onderwerp (3 puntjes en dan Bewerk het onderwerp). Gebruik hiervoor de voorgedefinieerde onderwerpen  Let op! Zonder indeling in categorie zal jouw advertentie minder gezien worden omdat sommige leden alleen onder categorie zoeken. Hier en daar kan het vergeten worden en we vinden het niet erg om oplettend te zijn en te corrigeren, maar laat dit niet afhankelijk zijn van een ander. We gaan er vanuit dat we met elkaar in de gaten houden dat iedere advertentie is voorzien van een onderwerp, ook als de advertentie niet van jou is! Want remember: we zijn een team!
      • Des te mooier en beter jouw advertentie, des te sneller verkocht en des te meer het oplevert. Dit is voor ons allemaal het meest voordelig.
      • Advertenties die niet correct staan bv foto’s omgedraaid en/of armoedig ogen gaan we verwijderen zonder vooraankondiging of melding i.v.m. eerste indruk nieuwe leden van de groep en zicht op de groep. Als dit te vaak gebeurd en we moeten jou daar over berichten dan kunnen wij beslissen je plaatserscode in te trekken. < dit gaan we natuurlijk nog niet doen als je in de leer bent, maar we verwachten wel dat je na 2 maanden zaken onder de knie hebt en alert bent op hoe je iets plaatst en wat je plaatst. Sta even 2 minuten stil bij wat je hebt geplaatst. Dit kan vele euro’s en energie besparen. Gelukkig hebben wij nog nooit een plaatserscode/moderator status hoeven intrekken.
      • Belangrijk! Kijk naar je eigen advertentie/foto en vraag je af: zou ik daarop bieden als ik het nodig zou hebben? Is het antwoord nee… dan moet je misschien opnieuw een foto maken of de tekst van je advertentie aanpassen. Dit is echt de juiste remedie… neem de tijd en kijk wat je hebt opgezet. Die 2 minuten langer de tijd wordt beloond in de vorm van hogere en meer biedingen.

Spullen met mankementen

• Bepaal of deze nog wel goed genoeg zijn voor een tweede ronde.
      • Meld in de tekst altijd duidelijk wat het mankement is (bv helemaal bovenin Let oP! + tekst) waardoor het opvalt.
      • De regel is eigenlijk
        1. Vlekken en stuk… nee tenzij je verloot en altijd erbij vermelden.
        2. Niet compleet… afhankelijk van het item soort maar vermeld het er in ieder geval bij en lagere instap qua bedrag.
        3. Pillig?… ja maar altijd erbij vermelden en lagere instap qua bedrag.

Niet plaatsen als dit echt niet meer kan. We willen kwaliteit leveren. Ieder item dat de deur uitgaat en niet voldoet kan potentieel zorgen voor leden verlies. We zijn niet heel streng maar als we teveel klachten krijgen over advertenties die vanaf 1 plaatser komen, dan moeten we helaas plaatsercodes gaan intrekken.

Wat als ik veel items van hetzelfde soort heb?

• Plaats verschillende dingen. B.v. niet 10 boeken of 10 poppen achter elkaar.
      • Heb je alleen 1 soort artikel te plaatsen, up dan advertenties van anderen tussendoor waardoor dit minder storend is.

Mag ik zelf de prijs bepalen?

Jazeker maar:

• Ga niet te laag zitten maar zeker niet te hoog. Kijk naar advertenties van onze stichting en baseer daarop zoveel mogelijk je beginprijs. Onze jarenlange ervaring leert dat te goedkope advertenties direct de gedachte geven dat het item niet goed is, maar voor stichtingen gelden andere regels. Allereerst weet men dat het voor een goed doel is en dat onze mensen vrijwilligerswerk doen. Onze basisleden weten daarnaast dat we goedkoop starten en gaan daardoor sowieso meebieden als ze het item nodig hebben of willen. Daaropvolgend gaan nieuwe leden denken: het zal vast goed zijn anders bieden er geen mensen mee… de rest gaat vanzelf en de prijs wordt opgedreven doordat meerdere mensen de advertentie in de gaten houden bij opbiedingen. Bij een lagere instap zijn mensen vaak eerder geneigd om te bieden dan een te hoog bedrag. Er is hier een hele goede verklaring voor nl het menselijk gedrag. Jij en ik maken ons zich daar ook schuldig aan. Het zit in ons DNA:
        1. Door een laag instapbedrag zijn mensen vaak bereid om met bieden te beginnen en dan volgt er al snel een tweede die denkt, die wil ik ook wel voor dat bedrag.
        2. Doordat ze toch al meebieden zijn ze eerder geneigd om weer verder te bieden (sommigen zien het ook als een spel om te winnen anderen hebben al eenmaal in hun hoofd dat ze het willen hebben en denken ach… die 50 cent meer).
        3. Doordat je een lagere instap hebt, heb je meer kans op meebieders dus meer kans op een leuke verkoopbedrag.

Nogmaals: bedenk dat we heus bewust zijn van het gedrag van de mens en dat we hier wel op moeten meeliften willen we de goede doelen bereiken die we hebben uitgestippeld. Uiteindelijk heeft iedereen daar baat bij en is het dus goed dat we ons van dit gedrag bewust zijn.

Het is misschien leuk om hier een werkelijk voorbeeld bij te halen van een prachtige schilderij van Disney die het bedrag van 7,50 euro zeker waard was…

1. Bieden vanaf 6 euro < wekenlang geen bieders.
      2. Opnieuw geplaatst door vrijwilliger met bieden vanaf 3,50 euro ondanks het wenselijke bedrag 7,50 was < er waren binnen een uur 3 bieders die elkaar steeds overboden tot het bedrag op 8,00 euro uitkwam.
      • Voor de 50/50 plaatsers die graag de hoofdprijs willen: Vraag a.j.b. niet zoveel voor een item als je op andere groepen hebt gedaan. Het gaat hier vooral om het goede doel en dat je er een leuk zakcentje aan overhoud is mooi meegenomen. Het komt op het volgende neer:
        1. Je verkoopt veel meer dan op andere groepen en/of marktplaats doordat je gebruik maakt van onze ophaalpunten. Mensen zijn eerder geneigd iets om de hoek op te halen dan de halve stad af te rijden. Daarnaast heb je een groter bereik doordat er ophaalpunten in meerdere steden zijn. Dit is uiteindelijk voordelig voor jouw potje of je nu de helft aan een goed doel schenkt of niet.
        2. Bedenk: we rijden niet alleen (benzine, tijd en overige vervoerskosten zoals de garage), we sorteren ook, we doen de boekhouding ook en we hebben ook de leden die ons berichten waar spullen blijven. Voor ons is het echt niet makkelijk verdiend en we zouden ook heel graag meer inkomsten hebben en jullie willen toelaten hoge bedragen te vragen maar het werkt averechts. Uiteindelijk verkoop je weinig tot niets.
        3. Je blijft door lage bedragen niet met veel spullen zitten die je op een gegeven moment naar het grofvuil brengt als je ze zat bent. Hiermee help je het milieu ook een handje want hoe zonde is het dat het daar terecht komt als het nog goed is.
        4. Je helpt de leden van de groep aan leuke items.
        5. Je helpt het goede doel.
        6. Een opgeruimd huis is een leeg hoofd… sneller dan op onze groep ruim je niet op!
        7. Omdat we goedkoop zijn is de gunfactor van de leden hoog zowel in koopgedrag als in geefgedrag. Gaan er veel 50/50 plaatsers komen die hoge prijzen gaan rekenen dan gaat de gunfactor omlaag en dat willen wij koste wat kost voorkomen aangezien we die gunfactor lange tijd hebben opgebouwd.
        8. Er zijn nog veel meer redenen te noemen om je spulletjes lekker goedkoop weg te doen. Je schaft ook weer leuke spullen voor weinig aan op onze groep dus sharing is better than taking.
        9. Uiteindelijk gaat het om het goede doel. Hoeveel meer redenen kunnen we jou geven om niet overal de hoofdprijs voor te willen 🙂
        10. 1 hele belangrijke voorwaarde < geen tip: vraag nooit meer als startbod voor een item op onze groep dan je op andere groepen plaats. Dan stoppen we radicaal met deze plaatser. Dan zal er geen hand over het hart worden gestreken. Het kan niet zo zijn dat leden spullen op een andere site zien vanuit dezelfde plaatser die bij ons op de groep duurder zijn dan op die groep.

Tip bij prijsbepaling! Kijk af bij Marianne en Monique die de eerste plaatsers waren en weten wat de leden graag zien.

Mag ik biedingen afkeuren?

Nee, als je eenmaal aangeeft dat het bieden vanaf 1 euro is en het uiteindelijke bedrag dat je ervoor zou willen is 2 euro maar niemand biedt hoger dan 1,50 euro? Dan mag je absoluut niet de advertentie verwijderen. Je mag ook niet uppen als er al geboden is (zie hoofdstuk mag ik uppen). Je zal de advertentie na 2 dagen echt goed moeten keuren voor die 1,50 euro. Je kunt niet altijd het bedrag bereiken dat je ervoor wilt hebben tenzij je direct inzet met die 2 euro. Tja dan loop je weer de kans dat er niet geboden wordt. Het is de ene keer winnen, de andere keer verliezen want ga maar na hoe vaak je meer krijgt voor een advertentie dan je van tevoren had gewild. Die kans is vele malen groter en die winst steek je toch maar in je zak.

Merken we dat advertenties waarop geboden is stilzwijgend worden verwijderd? Dan wordt een plaatsercode direct ingetrokken.

Is er een specifieke reden om een advertentie te willen verwijderen? B.V. het item blijkt toch echt niet compleet of je had een vlek niet gezien? Meld dit dan aan de bieder en wacht af of diegene akkoord gaat met verwijderen of aangeeft dat diegene het item toch graag wil hebben ondanks de reden. Het laatste? Dan pak je het item uiteraard gewoon in. 🙂

Mag ik hetzelfde item op meerdere groepen plaatsen?

Alleen als je er meerderen van hebt. Wat je bij ons op de groep zet wordt ook bij ons uitgeloot. Je mag uiteraard je advertentie wel delen op andere groepen d.m.v. de knop delen maar vermeld dat wel bij de advertentie dat er alleen mee geboden kan worden op de goede doelen groep.

Wanneer mag ik biedingen goedkeuren?

• Alle leden willen graag een kans om mee te bieden. Hierdoor hebben wij de regel gemaakt: minimaal 4 uren wachten na het laatste bod. We geven een voorbeeld om het te verduidelijken:
          1. Advertentie is om 12.00 uur geplaatst
          2. Om 18.00 uur wordt er voor het eerst geboden
          3. Om 20.00 uur wordt er voor de tweede keer een bod uitgebracht
          4. Om 22.00 uur wordt er voor de derde keer een bod uitgebracht

Mag je dan om 23.00 uur goedkeuren omdat je naar bed gaat? Nee, het laatste bod was om 22.00 uur. Je zult dan tot tenminste 2.00 uur ‘s nachts moeten wachten met goedkeuren. Maar de meeste mensen slapen ‘s nachts… Ja, het is dan ook een minimum tijd en gelukkig geen maximum 🙂 Je mag ook de volgende ochtend goedkeuren, of in de avond.

Let op! Er zijn een aantal leden die ‘s nachts gaan bieden omdat ze weten dat ze dan vroeg in de ochtend de pakketjes goedgekeurd krijgen. Als het even kan, keur dan niet ‘s ochtends goed want dan zijn het altijd dezelfde mensen die het pakketje winnen en geef je mensen ‘s ochtends niet de kans om nog mee te bieden. Niet iedereen is vroeg wakker 🙂

• Is er ook een maximum tijd? 2 dagen is wel echt een maximum. Op dat moment worden leden ongeduldig en gaan ze de beheerders berichten. In sommige gevallen halen ze hun bod weg. Als je gaat plaatsen, wees er dan ook zeker van dat je binnen 2 dagen de tijd hebt om biedingen goed te keuren.
        • als er advertenties verkocht gemeld worden dan staan deze helaas allemaal bovenin. We kunnen de volgorde van tonen niet zelf instellen, maar we hebben het wel in de hand. Stel je hebt advertenties goedgekeurd, up dan een aantal weer omhoog die nog niet verkocht zijn anders moeten leden eerst 20 advertenties die verkocht zijn door om eindelijk te zien wat nog niet verkocht is. We gaan er vanuit dat jij minstens 4 advertenties upped nadat je jouw advertenties als verkocht hebt gemeld.

Waar moeten de pakketjes aan voldoen?

• De pakketjes moeten goed worden ingepakt voorzien van Naam, bedrag en ophaalpunt + vergeet niet je persoonlijke code die aan je wordt afgegeven erop te schrijven dit i.v.m. registreren eventuele retouren en duidelijkheid in de boekhouding. Niet duidelijk? Dan komen de spullen retour.
      • Twijfel je welke ophaalpunten er zijn? Lees dan het hoofdstuk welke ophaalpunten zijn er?
      • De spullen moeten goed gecontroleerd zijn en aan de kwaliteitsverwachtingen voldoen. Al betalen de mensen niet veel voor de spulletjes, niemand wil kleding met vlekken of niet complete spellen. Als er teveel klachten komen over de kwaliteit dan kunnen er plaatser codes worden ingetrokken.

Wanneer en waar moeten de verkochte items worden ingeleverd?

De spullen die vrijgegeven worden moeten voor de sortering/route aangemeld worden bij een vrijwilliger die wij in jouw wijk hebben ingezet. We rijden één keer in de week. De route verschilt per stadsdeel:

• Almere Haven op vrijdagavond (centrale punt is Simone van Mourik)
      • Almere Stad op vrijdag (centrale punt is Stedenwijk Noord bij Marianne Rebel)
      • Almere Buiten opvrijdag (centrale punt is Molenbuurt bij Vincent van de Steenvoorden)
      • Lelystad op zondagavond (centrale punt is Galjoen bij Monique Onvlee)
      • Amsterdam op maandag  (geen centrale punt, in overleg en bij voldoende artikelen kan het worden opgehaald).

Mag ik een advertentie omhoog plaatsen (up)?

• Jazeker, maar doe dit niet te vaak. Dit kan storend zijn voor leden. Er is geen verbod op. We doen het al van oudsher, maar er is wel een betere en schonere optie die blijkbaar meer oplevert: Plaats de advertentie opnieuw. Dan lijkt het net een nieuwe schone advertentie en is er meer kans dat iemand erop gaat bieden dan na een up. Een advertentie is zo verwijderd en de foto hoef je niet opnieuw te maken, alleen te uploaden. Qua tekst: die kun je kopiëren voordat je de advertentie verwijderd zodat je deze niet weer opnieuw hoeft in te voeren 🙂
      • De advertentie wordt automatisch geupped door een activiteit/actie en deze actie voer je zelf uit bij het goedkeuren van een bod. Dit levert helaas op dat bij goedkeuringen van biedingen een advertentie automatisch geupped wordt en alle verkochte advertenties bovenin komen te staan. Dit willen we natuurlijk niet dus aan ups ontkomen we niet. Dit is wat mij betreft de enige reden waarvoor er geupped zou moeten worden (voorkomen dat de groep vult met verkochte advertenties bovenin. Geupped? Verwijder dan wel de tekst. Advertenties met allemaal ups erin, willen we niet zien 🙂
      • Besef dat als je upped leden denken dat ze alle advertenties al gezien hebben. Er is vast niets nieuws geplaatst gedachte… Hierdoor loop je potentiële kopers mis.
      • Als je wel upped om jouw verkochte items te verstoppen, doe dit dan ook direct voor andere advertenties en niet alleen voor jezelf. Dit is fijner voor zowel leden als vrijwilligers en toont ook beter als de eerste 10 advertenties niet alleen van jou zijn maar van ons allemaal. We werken samen op de groep als 1 team en deze team-spirit willen we behouden.
      • Je mag een advertentie nooit uppen als er al op geboden is! Dit is nl niet fijn voor de bieder. Die denkt, waarom up je de advertentie? Ik heb toch al geboden? Het wekt wantrouwen… Alsof we het onderste uit de kan willen halen. Het gebeurd op andere groepen maar niet bij ons. De up is al gebeurd op het moment dat de persoon bood. We gaan dus niet uppen om het onderste uit de kan te halen. Advertenties met een bedrag laat je met rust tenzij een andere plaatser denkt: ik zal wel even een smiley onder de advertentie plaatsen want dit item is wel erg leuk… < dat is de enige manier waarop een dergelijke advertentie weer omhoog geplaatst mag worden. Laat dit alleen niet te vaak gebeuren!

Hoeveel advertenties mag ik per dag plaatsen?

• Er is geen maximum aan het te plaatsen advertenties maar hou wel rekening:
          1. Met de leden: Niet spammen
          2. Met de andere plaatsers: Die moeten ook de kans krijgen voor hun advertenties om gezien te worden. Plaats je veel advertenties in één keer? Up dan advertenties van anderen tussendoor omhoog.

Hoe zit het met de boekhouding

• Overzichtelijk bijhouden wat je verkoopt en voor welk bedrag en stuur deze lijst digitaal naar de persoon die hiervoor in jouw wijk is aangewezen.
      • Tijdens de route zal er een enveloppe voor je worden gebracht naar het centrale punt waarin jouw bijdrage zit of als je kan internet bankieren dan maken we het over.

Hoe zit het met retouren?

• Als spullen niet opgehaald worden dan wordt het bedrag dat retour komt afgetrokken van openstaande posten. Dit vangt de stichting niet op. Het gebeurd weleens dat iemand niet ophaalt of niet tevreden is. Gelukkig gebeurd dit niet te vaak. Het item dat retour is gestuurd komt uiteraard naar jou terug.

Hoe lang mogen artikelen op de groep staan?

• Als spullen langer dan een week op de groep staan en niet verkocht zijn, dan ajb zelf verwijderen. Je kunt proberen ze opnieuw te plaatsen maar meestal werkt een rustperiode van 3 maanden voor het item. Tegen die tijd zijn er weer nieuwe leden en wordt het item waarschijnlijk wel verkocht.
      • Ruim verkochte advertenties pas op als de bieder jouw goedkeuring heeft gezien (meestal in de vorm van een like).
      • Als iemand niet geliked heeft maar het is wel al 2 dagen geleden verkocht en ingepakt, ruim dan de advertentie toch op. Sommige mensen liken helaas nooit ondanks meerdere verzoeken dit wel te gaan doen. We weten wel precies wie dat zijn en als er klachten over komen dat ze iets niet kunnen terugvinden dan weten onze vrijwilligers wel wat het antwoord daarop gaat zijn.

Een hele goede tip: als een item niet binnen 2 dagen wordt verkocht dan is er geen echte interesse voor (misschien uiteindelijk 1 persoon maar dan is het bod geen echte bod). Trek deze items er direct af en post iets anders. Als je dan een week later weer een nieuwe foto van het item plaatst: dikke kans dat het verkocht wordt. Uppen blijkt toch in veel gevallen geen nut te hebben. Mensen willen alleen nieuwe advertenties zien en nieuwe foto’s doen wonderen.

Mag ik zelf onderwerpen aanmaken voor mijn advertenties

Nee, als er een onderwerp ontbreekt, vraag deze dan aan bij een beheerder van de groep. Jullie hebben wel de optie om dit te doen. Die rechten hebben wij niet in de hand, maar maak hier geen gebruik van.

Teveel onderwerpen zijn een nadeel voor de leden. Zij moeten dan door veel meer categorieën scrollen. Het is belangrijk dat dit kort maar krachtig blijft en daardoor wordt dit onderhouden door een beheerder.

Waar kan je nog meer bij helpen?

1. Als je aan het scrollen bent voor leuke spullen en je snapt niet dat iets niet verkocht is, schrijf dan geen up maar bv een hartje of een smiley. Dat is echt wel lief en teambindend! Uppen aan zicht liever niet maar een smiley is een stiekeme up die niet storend is voor leden.
  2. Als leden om een tikkie vragen, meld dan dat de tikkies pas kunnen worden verzonden als de spullen al gesorteerd bij het ophaalpunt liggen. Vooraf vragen is geen optie. Dit is boekhoudkundig verwarrend voor degene die dit bijhoudt. Meld dan ook aan het lid, dat lid moet wachten tot de spullen bij het ophaalpunt zijn (cq sorteerpunt voor verzendingen).
  3. Wil iemand laten verzenden dan graag ook de pakketjes ingepakt afleveren met naam en adres + bedrag. Nu moeten onze vrijwilligers achter adressen aan en dat is niet de bedoeling. Stem dus direct even met lid in messenger af wat het adres is en meld dat het niet binnen een aantal dagen daar kan zijn omdat het nog naar het centrale punt moet (tenzij je natuurlijk zelf het verzenden doet, dat zou heel fijn zijn voor zowel lid als vrijwilliger). Dit komt ook de verwerking snelheid ten goede.

Welke ophaalpunten zijn er?

ALMERE
– Almere Stad Stedenwijk noord (SWN)
– Almere Stad Stedenwijk zuid (SWZ)
– Almere Stad Muziekwijk (Muzw)
– Almere Stad Filmwijk (FW) < ook voor Almere Centrum
– Almere Stad Parkwijk (PW)
– Almere Stad Literatuurwijk (LW)
– Almere Stad Waterwijk (Almere WW)
– Almere Stad Danswijk (Dansw)
– Almere Poort Duin (Duin)
– Almere Buiten Molenbuurt (MB)
– Almere Buiten Eilandenbuurt (EB)
– Almere Buiten Bloemenbuurt (BB)
– Almere Buiten Centrum (Buiten Centrum)
– Almere Buiten Oostvaarders (OV)
– Almere Haven de Wierden 1 – Kimwierde (Wierden)
– Almere Haven de Gouwen / Wierden 2 (Gouwen)
– Almere Haven de Marken (Marken)
– Almere Haven de Werven (Werven)
– Almere Haven Centrum (AHC)
LELYSTAD
– Lelystad Galjoen (Galjoen)
– Lelystad Haven (Lelystad Haven)
– Lelystad Kempenaar (Kemp)
– Lelystad Horst Boswijk (Horst/Kamp)
– Lelystad Waterwijk / De Landerijen (Lely WW)
– Lelystad Zuiderzeewijk (ZZW)
AMSTERDAM
– Amsterdam Noord (Amst N)
– Amsterdam Oost (Amst O)
HUIZEN
– Huizen Oostermeent (Huizen)

Is het noodzakelijk dat ik de afkortingen onthoudt?

Nee, het makkelijkste is voluit schrijven. Wil je wel met afkortingen werken? Neem dan niet klakkeloos die van de bieder over maar bedenk dat er sorteerders zijn die niet alle afkortingen weten te ontcijferen. Wees er in ieder geval zeker van dat begrepen wordt om welk ophaalpunt het gaat.

Let op! Er zijn een aantal ophaalpunten verwarrend en dat is ook wel gebleken uit het aantal pakketjes dat verkeerd geleverd wordt.

• Almere Waterwijk
  • Lelystad Waterwijk
  • Lelystad Haven
  • Almere Haven Centrum

Zonder dit ervoor te zetten begrijp je zelf wel dat dit compleet misgaat 🙂 Vermeld bij deze altijd de stad ervoor.

Als het goed is heb je hiermee alle informatie om met succes aan de slag te gaan. Ontbreekt er nog een goede tip? Let us know…

Ten slotte: Bedankt dat je er bent!